Василь Сухомлинський. Оповідання для дітей 14
Краплина води
Був жаркий липневий
день. До колодязя під високим дубом наближалася група школярів. Вони
поверталися з туристського походу. Їм дуже хотілося пити. І чим ближче був
колодязь, тим більше прискорювали вони крок. А
з другого боку до колодязя наближалася бабуся. Вона йшла здалека, дуже
втомилася. І бабуся, й туристи підійшли до колодязя одночасно.
На зрубі стояло відро з холодною водою.
Діти оточили його й один за одним пили воду. А бабусю відтіснили. Вона відійшла
до дуба й зажурено стояла, схилившись на дерево.
Коли туристи напилися води й пішли собі,
глянула бабуся їм услід і задумливо похитала головою. Той, хто поспішить випити
краплину води перш ніж нап’ється дідусь, бабуся, батько, мати, виросте
негідником.
Ласкавий вітер і холодний вітрюга
У
темному лісі, в глибокому яру спали два вітри. Ласкавий Вітер — хлопець з
синіми очима. А холодний Вітрюга — дід з колючою бородою.
Прийшла
зима. Сонечко не могло піднятися високо над землею. Білі сніги вкрили поле.
Зашуміли тривожно верховіття дерев. Прокинувся в глибокому яру холодний
Вітрюга. Встав, вийшов з лісу. Застогнала хуртовина. Йде по землі холодний
Вітрюга, замерзають річки, гуде хуртовина.
Та
ось піднялося сонечко вище над землею. Заболіла спина у холодного Вітрюги.
Поплентав він у темний ліс, заліз у глибокий яр. Прокинувся
ласкавий Вітер, вийшов з лісу.
Засміялося
сонечко, потекли струмки, зацвіли квіти, зашуміли трави.
Лялька під дощем
Зіна
вкладалася спати. А надворі почалася гроза. Гримів грім, з-за Дніпра насувались
чорні хмари. По залізному даху зашумів дощ. Блиснула
блискавка, на мить стало ясно, як удень. Зіна побачила: на подвір'ї стоять
калюжі води, йде дощ. Ой горе, що ж це таке? — на лавці, під дощем, лежить її
лялька Зоя.
Вона
забула Зою на лавці. Як же це трапилось? Як же вона не згадала про Зою, лягаючи
спати, як же вона не подумала про неї, коли почалася гроза?
Від
цих думок Зіні стало важко, і вона заплакала. А ще важче було від думки про те,
що на лавці лежить під холодним дощем її Зоя...
Зіна
встала з ліжка, тихо відкрила двері, побігла на подвір'я. Дощ миттю змочив її
сорочечку. Вона підбігла до лавки, взяла Зою, пригорнула її до грудей.
Коли
Зіна відкрила двері, мама ввімкнула світло й широко відкритими від страху очима
дивилась на порожнє ліжко.
Побачивши
Зіну з притуленою до дитячих грудей лялькою, мама перевела дух.
Вона
зняла рушник, витерла Зіну, переодягла в суху сорочечку. Давши рушник, сказала:
—
Витри ж і Зою... Як же це ти її забула на лавці?
—
Ніколи більше цього не буде, матусю...
Не загубив, а знайшов
Коли синові
виповнилось дванадцять років, батько дав йому новий заступ і сказав:
—
Йди, синку, в поле, відміряй ділянку в сто кроків уздовж і сто впоперек і
скопай.
Пішов
син у поле, відміряв ділянку й почав копати. А копати він ще не вмів. Важко
було спочатку, доки приловчився копати й до заступа приладився. Наприкінці
робота йшла все краще й краще. Та коли син загнав заступ в землю, щоб
перекинути останній шматок ґрунту, він зламавсь.
Повернувся
син додому, а на душі неспокійно: що скаже батько за поламаний заступ.
—
Простіть мене, батьку, — сказав син. — Я зламав заступ.
—
А копати ти навчився? Копати тобі в кінці було важче чи легше?
—
Навчився, і копати в кінці мені було легше, ніж спочатку.
—
Отже, ти не загубив, а знайшов.
—
Що ж я знайшов, батьку?
—
Бажання трудитися. А це — найдорожча знахідка.
Пихата жаба
Сподобалося
жабі, як журавель співає. Сидить вона в болоті, слухає журавлиний спів і думає:
"Навчуся і я співати по-журавлиному. Буду не така, як усі жаби. Хай
дивується увесь жаб'ячий рід".
Довго
вчилася вона співати по-журавлиному і таки навчилася. Розмовляють із нею
по-жаб'ячому, а вона мов не розуміє — відповідає по-журавлиному. Розгнівалися
жаби й дорікають своїй подружці:
—
Ти ж така жаба, як і ми, чого ж ти не хочеш розмовляти по-жаб'ячому?
Жаба
задерла голову й каже:
—
А може, у мене виростуть крила, і я полечу, як журавель!..
Покинуте кошеня
Хтось
виніс із хати маленьке сіре кошенятко й пустив його на дорогу. Сидить кошеня та
й нявчить. Бо хоче додому, до матусі. Проходять люди, дивляться на кошеня. Хто
сумно хитає головою, хто сміється. Хто жаліє: бідне кошенятко, та й іде собі.
Настав
вечір. Зайшло сонце. Страшно стало кошеняткові. Притулилося воно до куща та й
сидить — тремтить. Поверталась із школи маленька Наталочка. Чує — нявчить
кошеня. Вона не сказала ні слова, а взяла кошеня й понесла додому. Пригорнулося
кошенятко до дівчинки. Замуркотіло. Раде-радісіньке.
Василь
Сухомлинський
Питання
для обговорення:
3
чого видно, що в Наталочки добре серце?
Які
речення слід прочитати з почуттям вдячності й радості?
Поміркуйте
, як
можна продовжити це оповідання?
Про що думала Марійка
Маленькі діти
гралися в піжмурки. Це така гра, коли всі ховаються, а один шукає. Той, хто
шукає, мусить знайти всіх.
Заховалася
маленька синьоока Марійка під високою вербою та й жде. Шукає Миколка.
Ось
він знайшов Ларису. Та скрикнула, засміялася й побігла.
Потім
знайшов Петрика. І той скрикнув, засміявся й побіг...
Бігають
діти, сміються, а Марійку ніхто не шукає.
«Чого
ж це про мене забули?» — думає вона. Все-таки боляче Марійці:
«Стоятиму під вербою літо, стоятиму осінь, зиму стоятиму. Засну, вкриє мене
сніг і пробудить весна. Стану тоненькою вербичкою, шукатимуть мене тато й мама,
шукатиме й Миколка, шукатиме Лариса, шукатиме Петрик. І ніхто мене й не знайде,
і всі сумуватимуть».
Так
думала Марійка, аж хтось торкнувся до Марійчиної руки. То був Миколка. Він
шукав Марійку і знайшов її.